Door de Coronaperiode dienden velen onder ons het noodgedwongen wat rustiger aan te doen. Misschien zijn we dit na verloop van tijd zelfs gaan waarderen en hebben we nieuwe inzichten verworven ?
Durven we echter luidop toegeven dat we genieten van wat meer rust ? Kan je dan nog een succesvolle ondernemer zijn ? Succes wordt immers nog vaak gemeten aan hoe druk we het hebben. Te vaak, als je het mij vraagt. Succes kan in vele vormen komen en op diverse manieren gemeten worden. Maar dat is voor een andere blog ?.
Terug naar de ‘relatieve’ rust. Een keerpunt voor velen. Zeker een moment om in de spiegel te kijken. Ben je tevreden met wat je ziet ? Of had je er graag anders uitgezien ? Weet je hoe je er volgend jaar of binnen 3 of 5 jaar zou willen uitzien ?
Bepaalde evoluties heb je in de hand, andere kruisen ongevraagd jouw pad. Echter, weten wat jouw doel is, is alvast een belangrijk hulpmiddel om de weg er naartoe uit te kunnen stippelen. Gezond eten en drinken, af en toe wat sport, een zalfje hier en daar, eventueel wat botox, voldoende rusten, … Levenswijzen verschillen, maar we weten dat we een ‘persoonlijk’ plan moeten hebben om ons doel te bereiken en af en toe een check moeten doen om te weten hoe gezond we zijn. Wat geldt voor ons, geldt echter ook voor onze onderneming.
Het is verstandig om nu de kans te grijpen om te checken waar jouw onderneming staat en hoe ze er uitziet. Is het beeld bevredigend ? Gaat het dat binnen 3 of 5 jaar ook nog zijn als je niets zou doen om jouw onderneming gezond te houden. Weet je hoe jouw onderneming er binnen 3 tot 5 jaar uit zou moeten zien ? Weet je hoe je daar kan geraken ?
Weten wie je bent voor jouw klanten doe je door in de spiegel te kijken en het beeld goed te analyseren. Waar ben je sterk in ? Waarin kan je verbeteren ? Wie zijn jouw klanten ? Waarom kiezen klanten voor jou of waarom gaan ze elders ?
Denk ook na over jouw toekomstbeeld. Welke kansen zie je ? Welke bedreigingen ? Hoe ga je daar mee om ? Hoe vertaal je jouw spiegelbeeld en jouw toekomstbeeld in een concreet actieplan dat gezond ambitieus is, maar tegelijkertijd realistisch en haalbaar. Stapsgewijs, zodat alles en iedereen mee kan evolueren in jouw onderneming: jouw medewerkers, jouw structuur, jouw processen, jouw technologische hulpmiddelen, …
Nu, we zijn allemaal maar mensen. Vergeet dus niet dat af en toe een break inlassen heel wijs is. Af en toe beroep doen op een (extern) klankbord is dat ook. Zo word je geholpen om op een daadkrachtige manier te ondernemen. Niet teveel theorie, maar wel een praktische en gestructureerde aanpak. Met een duidelijk doel voor ogen en een concreet stappenplan onder de arm, op weg.
De ‘corana-heks’ is even de mooiste van het land geweest. Heeft ze jou ook gemotiveerd om eens in de spiegel te kijken ? Mij alleszins wel.
Was je niet tevreden met wat je zag ? Analyseer wat je wil en kan veranderen en doe het. Ik word er al helemaal blij en positief van.